Kenniscollectie Leiderschap in financiële hulpverlening
De Kenniscollectie Leiderschap in financiële hulpverlening ondersteunt leidinggevenden bij hun ontwikkeling richting een waardengerichte en toekomstbestendige manier van werken.
De collectie is ontwikkeld in samenwerking met Stimulansz en sluit aan bij de gelijknamige opleiding. Dus ook als je niet aan de opleiding deelneemt, vind je hier waardevolle kennis en inspiratie. Van boekentips en artikelen tot video’s en praktijkvoorbeelden: de collectie biedt direct toepasbare inzichten om je leiderschap te versterken en je team verder te brengen. Zo wordt de kracht van waardengericht leidinggeven voor iedereen toegankelijk.
Elke maand komt er een nieuwe kenniscollectie online gekoppeld aan het thema van die maand.
In deze video gaan Gerrit van Romunde (strategisch adviseur bij Stimulansz) en Liselotte Maas (beleidsadviseur NVVK) in gesprek over het belang van waardengericht werken.
Werken vanuit Waarden (pdf, 2MB) Professionals in de financiële hulpverlening moeten zorgvuldig en objectief besluiten. Vooral bij maatwerk is dat soms spannend. Dan helpt het om te werken vanuit de waarden van de organisatie. Hoe maak je die waarden concreet? Gerrit van Romunde legt het je in dit document graag uit.
Dit rapport geeft een overzicht van de waarden die mensen belangrijk vinden voor het sociaal domein.
Boekentip: Verdraaide organisaties Werk je als leidinggevende in de financiële dienstverlening en ben je op zoek naar een inspirerend boek? Lees dan vooral ‘verdraaide organisaties’ van Wouter Hart en Marius Buiting. In het boek wordt antwoord gezocht op de vraag; ‘Hoe kun je in jouw rol het werken vanuit de bedoeling stimuleren?”. Ook een van de vragen die we met de deelnemers aan het leiderschapstraject proberen te beantwoorden.
De auteurs nodigen managers en organisatie uit om het denken vanuit systemen en procedures los te laten en zich nadrukkelijker te focussen op de bedoeling van de organisatie. Regels en procedures blijven nodig, maar deze moeten niet leidend zijn. Waarom we er als organisatie zijn en waarom dit voor een ander belangrijk is, is leidend.
Zeker in de veranderende wereld van de financiële dienstverlening is het essentieel om scherp voor ogen te houden met welke bedoeling we ons werk uitvoeren. Het vraagt stevig leiderschap om te zorgen dat iedere medewerker zijn handelen hierop blijft aansluiten en zijn werk met passie, hart en verstand blijft doen.
Als directeur van Stadsbank Oost-Nederland brengt Gerwin Pol een frisse blik mee in de financiële hulpverlening. Met een achtergrond in de commerciële sector en organisatiepsychologie zet hij sterk in op waardengericht leiderschap. In dit interview (pdf, 436kB) vertelt hij wat hem gevormd heeft als leider, hoe hij zijn team meeneemt in koersveranderingen en hoe hij de toekomst van schuldhulp ziet.
Adviseur bij Stimulansz Michel Gooijerpleit in dit artikel (pdf, 119kB) voor een structurele verankering van maatwerk in gemeentelijke processen. Met als belangrijkste boodschap: bouw een lerende organisatie waarin maatwerk, controle en menselijke maat hand in hand gaan. Benieuwd hoe je maatwerk structureel kan inbedden? Lees het volledige pleidooi van Michel.
Luistertips: Peter Senge – Compassionate Systems Awareness Senge verbindt systeemdenken met compassie en laat zien hoe leiders vanuit verbondenheid en zachtheid complexe vraagstukken kunnen benaderen.
Boekentip: Armoede uitgelegd aan mensen met geld Tim ’S Jongers groeide op in armoede, ging uiteindelijk studeren en deed onderzoek naar armoede. Hij schreef een boek, een spoedcursus armoede, bedoeld voor mensen met geld. Want armoede bestrijden kan pas als zij anders leren kijken.
In deze video gaan Jaqueline Clemens (trainer bij Stimulansz) en Liselotte Maas (beleidsadviseur NVVK) in gesprek over gesprekstechnieken die motiveren en veranderen.
Doe deze leuke test (pdf, 217kB) om je weer even te verdiepen in de motiverende gesprekstechnieken. En bedenk dan dat deze technieken niet alleen nuttig zijn voor de gesprekken met inwoners, maar ook met collega’s/medewerkers.
Stephen Covey's motiverende gesprekstechnieken draaien om empathisch luisteren en de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Kernonderdelen van de techniek zijn echt luisteren om te begrijpen, reflecteren op emoties van de ander, herformuleren van het probleem en stiltes laten vallen om de ander ruimte te geven. In deze video vertelt hij hier meer over.
Boekentip: Motiverende gespreksvoering in de praktijk Motivatie is een sleutel tot verandering, maar hoe kun je deze effectief stimuleren? In Motiverende gespreksvoering in de praktijk laat Marlies Jellema zien hoe je als (aankomend) professional met de juiste basishouding en gespreksvaardigheden anderen effectief kunt begeleiden in hun veranderproces.
In deze uitgave staat het ontwikkelen van een motiverende houding centraal, gebaseerd op de methode van Miller en Rollnick. Hierbij worden partnerschap, acceptatie, compassie en empowerment als essentiële pijlers gehanteerd. Door middel van heldere uitleg, praktijkvoorbeelden en concrete handvatten leer je hoe je motivatie kunt ontlokken, weerstand kunt ombuigen en duurzame gedragsverandering kunt ondersteunen.
Begin december komt de kenniscollectie over generaties en culturen: de kracht van diversiteit online.
Eind januari komt de kenniscollectie over de kracht van talent en positieve verandering online.
Begin maart komt de kenniscollectie over veerkrachtig leiderschap en reflectie op jouw groei online.
Cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.